Hűtéstechnika

A Szaharáért és sarkvidékért már csak Győrig kell menni: extrém klímakamrák az AUDI-nál

2018. augusztus. 01. 18:14 Hűtéstechnika

„Az Antarktisz és a Szahara beköltözött az Audi Hungariához” – számol be az AUDI új győri klímakamrájáról az Origo. Korábban a győri mérnököknek Ingolstadtban vagy Pozsonyban kellett végeznie a klímakamrás teszteléseket. Az autóipar az egyik legszigorúbb követelményekkel rendelkező iparág, ezért rendkívül fontos, hogy a tesztelés során az alkatrészek teljesítményét a legextrémebb körülmények között vizsgálják meg. Idénre azonban Győrben is elkészült a csúcsmodern vizsgálólabor, ami a legextrémebb időjárási körülmények szimulálására is képes.

 

Nem kell külföldre menni a világszínvonalért

Büszkeséggel tölt el minket, hogy a világszínvonalú extrém klímakamrát magyar gyártóként szállítottuk le az AUDI Hungária számára. A munkát megelőzően hosszú egyeztetések folytak arról, hogy pontosan milyen paramétereket tudjon az eszköz, milyen feltételeknek feleljen meg és milyen termékek vizsgálatát fogják a speciális laboratóriumi kamrában végezni. A megrendelés napjával egy fél éves kivitelezési és tesztelési fázis kezdődött meg. Az AUDI szándékai szerint a klímakamrával az extrém hőmérsékleti helyzetekben történő tesztelés lehetőségét kellett megteremteni oly módon, hogy a tesztelésre kerülő termékeket ne kelljen a gyárkapun kívülre vinni.

Nem túlzás azt állítani, hogy az eredmény referenciáink legértékesebb ékköve lett. Az új tesztkamráról a legtöbb magyar hírportál is beszámolt. A kamrában mind a szaharai, mint az északi sarki körülmények tesztelhetők, sőt arra is lehetőség adódik, hogy a két ciklus között gyors lehűtési vagy épp felfűtési körülményt biztosítsunk. Az extrém teszteken minden egyes tesztelt darab oly módon vizsgálható, hogy azok a Földön előforduló bármely környezetben helytálljanak a szériagyártást követően, legyen szó szibériai hidegről vagy a legforróbb indiai hőségről.

Így tesztelnek a legprofibb autógyártók

A gyártónak teljes komfortot kell teremtenie az autókon belül, legyen a külső hőmérséklet -20°C vagy +40°C. Egy alpesi hegycsúcsra jégpáncélon vonóhorgot vontatva is elvárt ugyanaz a teljesítmény, amit a mindennapok során tapasztalunk. A tesztelések során elsősorban a gumik, tömítők öregedése mérhető, amelyek különösen érzékenyek a hőmérséklet ingadozásokra. Továbbá vizsgálható a hőátadás a különböző anyagok találkozásakor, ami egy műanyag-fém illesztés során méretváltozást eredményez. Ezért tapasztaljuk például, hogy forró, nyári napokon bizonyos autók „recsegnek, ropognak”. A csúcstechnológiájú klímakamra azonban lehetőséget ad a legapróbb részletek felkutatására is. Az eltérő piacok eltérő igényekkel rendelkeznek, amelyet a gyártók rendszerint több termék verzióval szolgálnak ki. Egy motorból készülhet akár száznál is több verzió a különböző emissziós normáknak és környezeti viszonyoknak köszönhetően. A karosszériából azonban jelentősen kevesebb változat készül, ezért kiemelten fontos a tesztelése.

Drámaian felgyorsult a fejlesztési folyamat

A klímakamra párásítása és szárító üzeme oly módon került megoldásra, hogy a hőmérséklet változtatásával párhuzamosan a páratartalom is szabályozható legyen, így nem okoz gondot egy kis trópusi környezetből virtuálisan átgurulni az Északi-sark külső peremvidékére. Hóesést és esőt ugyan nem szimulálunk a kabinban, de minden mást igen. Korábban az AUDI a hasonló jellegű teszteket külföldön végezte. Azonban a győri gyáregység most egy ultramodern vizsgálólaborral is bővült, így a klímakamrában megkínzott alkatrészek és eszközök már helyben is gyorsan és pontosan vizsgálhatók, mely eredménye a felgyorsult labormunka és fejlesztések.

Nem véletlenül lett a teljes belső laborkapacitás lefoglalva, hiszen az évi 300 vizsgálati napon előre leprogramozott ciklusokkal tud üzemelni a klíma helyiség, többek között olyan program is lefuttatható, melyben az autót vagy alkatrészt 12 óra alatt +80 Celsius fokról és 80% páratartalomról -40 Celsius fokra hűtik le.

A Hűtőépítő Kft. által végzett munka így lett tehát a referenciáink újabb eleme, melyre méltán büszkék lehetünk, hiszen ismét olyan speciális berendezést kiviteleztünk, amelyből világszinten sem sok létezik.

Tekintse meg további bejegyzéseinket

Mikor esedékes a hűtő tárolók felújítása?

Hűtéstechnika 2018. október. 19. 10:28

20-30 éves kamrák százai szorulnak korszerűsítésre Magyarországon az első komolyabb élelmiszerbiztonsági előírások a kilencvenes évek elején születtek meg, majd 2004-től kötelezővé vált a HACCP rendszer bevezetése és üzemeltetése. Az előírásoknak megfelelően a kilencvenes években több ezer hűtőkamra épült meg, hiszen …

Teljes cikk

Csendes üzemű hűtőaggregátok

Hűtéstechnika 2018. október. 12. 10:25

A hűtőberendezések gyártói manapság már számos megoldást kínálnak az olyan esetekre amikor halkabb üzemű kültéri egységre, avagy hűtőaggregátra van szükség. Egy ipari vagy kereskedelmi hűtőberendezés komoly hűtőteljesítményekkel üzemel. Már a legkisebb készülékek is 1-2 kW hűtőteljesítménnyel működnek, de nem ritkák …

Teljes cikk

Vissza a többi cikkhez