Hűtéstechnika

A Szaharáért és sarkvidékért már csak Győrig kell menni: extrém klímakamrák az AUDI-nál

2018. augusztus. 01. 18:14 Hűtéstechnika

„Az Antarktisz és a Szahara beköltözött az Audi Hungariához” – számol be az AUDI új győri klímakamrájáról az Origo. Korábban a győri mérnököknek Ingolstadtban vagy Pozsonyban kellett végeznie a klímakamrás teszteléseket. Az autóipar az egyik legszigorúbb követelményekkel rendelkező iparág, ezért rendkívül fontos, hogy a tesztelés során az alkatrészek teljesítményét a legextrémebb körülmények között vizsgálják meg. Idénre azonban Győrben is elkészült a csúcsmodern vizsgálólabor, ami a legextrémebb időjárási körülmények szimulálására is képes. A kamra működési elve tulajdonképpen megegyezik egy hűtőszekrényével. A falon egy hőcserélő található, melyen keresztül a hideg vagy a meleg áramlik be a külső kompresszorból.

Nem kell külföldre menni a világszínvonalért

Büszkeséggel tölt el minket, hogy a világszínvonalú extrém klímakamrát magyar gyártóként szállítottuk le az AUDI Hungária számára. A munkát megelőzően hosszú egyeztetések folytak arról, hogy pontosan milyen paramétereket tudjon az eszköz, milyen feltételeknek feleljen meg és milyen termékek vizsgálatát fogják a speciális laboratóriumi kamrában végezni. A megrendelés napjával egy fél éves kivitelezési és tesztelési fázis kezdődött meg. Az AUDI szándékai szerint a klímakamrával az extrém hőmérsékleti helyzetekben történő tesztelés lehetőségét kellett megteremteni oly módon, hogy a tesztelésre kerülő termékeket ne kelljen a gyárkapun kívülre vinni.

Nem túlzás azt állítani, hogy az eredmény referenciáink legértékesebb ékköve lett. Az új tesztkamráról a legtöbb magyar hírportál is beszámolt. A kamrában mind a szaharai, mint az északi sarki körülmények tesztelhetők, sőt arra is lehetőség adódik, hogy a két ciklus között gyors lehűtési vagy épp felfűtési körülményt biztosítsunk. Az extrém teszteken minden egyes tesztelt darab oly módon vizsgálható, hogy azok a Földön előforduló bármely környezetben helytálljanak a szériagyártást követően, legyen szó szibériai hidegről vagy a legforróbb indiai hőségről.

A vezess.hu is igazi különlegességként számolt be az új klímakamráról. „Az Audi titkos kamrájában igazán durva a klímaváltozás”- írja a portál. A kamráról egy videó is készült, amivel védőruha nélkül élhetjük át a csúcsmodern tesztelés élményét. Igazi érdekesség, hogy amint a -40°C-ra hűtött autó kigurul a +25°C-ba, a levegőből lecsapódó pára rögtön ráfagy és megváltoztatja a színét.

Így tesztelnek a legprofibb autógyártók

A gyártónak teljes komfortot kell teremtenie az autókon belül, legyen a külső hőmérséklet -20°C vagy +40°C. Egy alpesi hegycsúcsra jégpáncélon vonóhorgot vontatva is elvárt ugyanaz a teljesítmény, amit a mindennapok során tapasztalunk. Természetesen a kamrába ezért csak védőruhában lehet belépni, ami -49°C-ig megfelelő védelmet biztosít. A tesztelések során elsősorban a gumik, tömítők öregedése mérhető, amelyek különösen érzékenyek a hőmérséklet ingadozásokra. Továbbá vizsgálható a hőátadás a különböző anyagok találkozásakor, ami egy műanyag-fém illesztés során méretváltozást eredményez. Ezért tapasztaljuk például, hogy forró, nyári napokon bizonyos autók „recsegnek, ropognak”. A csúcstechnológiájú klímakamra azonban lehetőséget ad a legapróbb részletek felkutatására is. Az eltérő piacok eltérő igényekkel rendelkeznek, amelyet a gyártók rendszerint több termék verzióval szolgálnak ki. Egy motorból készülhet akár száznál is több verzió a különböző emissziós normáknak és környezeti viszonyoknak köszönhetően. A karosszériából azonban jelentősen kevesebb változat készül, ezért kiemelten fontos a tesztelése.

Drámaian felgyorsult a fejlesztési folyamat

A klímakamra párásítása és szárító üzeme oly módon került megoldásra, hogy a hőmérséklet változtatásával párhuzamosan a páratartalom is szabályozható legyen, így nem okoz gondot egy kis trópusi környezetből virtuálisan átgurulni az Északi-sark külső peremvidékére. Hóesést és esőt ugyan nem szimulálunk a kabinban, de minden mást igen. Korábban az AUDI a hasonló jellegű teszteket külföldön végezte. Azonban a győri gyáregység most egy ultramodern vizsgálólaborral is bővült, így a klímakamrában megkínzott alkatrészek és eszközök már helyben is gyorsan és pontosan vizsgálhatók, mely eredménye a felgyorsult labormunka és fejlesztések.

Nem véletlenül lett a teljes belső laborkapacitás lefoglalva, hiszen az évi 300 vizsgálati napon előre leprogramozott ciklusokkal tud üzemelni a klíma helyiség, többek között olyan program is lefuttatható, melyben az autót vagy alkatrészt 12 óra alatt +80 Celsius fokról és 80% páratartalomról -40 Celsius fokra hűtik le.

A Hűtőépítő Kft. által végzett munka így lett tehát a referenciáink újabb eleme, melyre méltán büszkék lehetünk, hiszen ismét olyan speciális berendezést kiviteleztünk, amelyből világszinten sem sok létezik.

Tekintse meg további bejegyzéseinket

Tisztaterek a gyakorlatban

Tisztatér technika 2018. november. 23. 10:43

A tisztaterek fogalma a hazai felhasználó körökben igazán szerteágazó. Vannak olyanok, akik egy feldolgozó üzem napi szinten takarított és fertőtlenített tereit tartják tisztatérnek. Mások gombatermelő helyiségeket neveznek tisztatérnek, és vannak olyanok is, akik valódi tisztatérben szeretnének gyártani, de nagyon-nagyon messze …

Teljes cikk

Hűtőkamra ajtók szakszerű beépítése

Hűtéstechnika 2018. november. 16. 10:39

Hűtőajtó gyártóként kevés olyan versenytársat tudhatunk magunk mellett, akik az általuk gyártott hűtőkamra vagy hűtőházi ajtókat komplett kivitelezéssel együtt beépítéssel is vállalják. Számos külföldi termék importálódik be az országba, melyet általában kivitelező cégek szállítanak le és építenek be. A másik …

Teljes cikk

Vissza a többi cikkhez